עיתונליסט 035 – נייקי: חברת צמיחה מחפשת צמיחה


היי, אני יניב רחימי, ואתם מאזינים לעיתונליסט. בתוכנית מוזכרות חברות שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה ולכן חשוב להזכיר, שהתוכנית לא מהווה ייעוץ השקעות, או המלצה לפעול בניירות ערך, היא למטרת אינפורמציה בלבד, ושלי אין עניין אישי בנושאים שנדון בהם. האזנה נעימה!


לכל חברה שמכבדת את עצמה, ומכבדת גם את המשקיעים שלה – יש עמוד קשרי משקיעים – עמוד IR (IR הם ראשי התיבות של Investors Relations). למי שלא מכיר, עמוד קשרי משקיעים הוא דף אינטרנט שנמצא באתר של החברה, ושם, בעמוד הזה, עמוד ה-IR, החברה מציגה את הדוחות הכספיים שלה, ולשם היא גם מעלה מצגות למשקיעים והקלטות של שיחות ועידה. בגדול, עמוד קשרי משקיעים הוא השער של המשקיעים לחברה, ואת העמוד הזה, את שער הכניסה לנתונים הפיננסיים – החברות מנצלות כדי להעביר מסרים למשקיעים.

קחו לדוגמא את עמוד ה-IR של חברת NIKE. בעמוד הזה מתנוססת כותרת בת חמש מילים, כותרת שמעבירה מסר קצר, חד, וברור: "NIKE. INC. IS a GROWTH COMPANY" לא SHOOSE COMPANY, לא SPORTS COMPANY, לא LEADING COMPANY. מה כן? מה הפוקוס של NIKE? איך החברה מגדירה את עצמה? GROWTH COMPANY – חברת צמיחה.

נייקי - חברת צמיחה

במחשבה ראשונה, תודו שזה נשמע מוזר, נכון? בואו נגיד את זה ככה, שכשאתם שומעים את צמד המילים "חברת צמיחה" NIKE היא לא השם הראשון שעולה לכם לראש, סביר להניח שגם לא השני, וכנראה גם לא השלישי. אבל – אם נסתכל על ההכנסות של NIKE לאורך השנים, נגלה שהמילה "צמיחה" בהחלט יכולה לאפיין את החברה. בעשור האחרון (בין השנים 2014 ועד 2023) ההכנסות של NIKE צמחו ב-84%. למעשה, למעט שנת 2020 (שנת הקורונה אני מזכיר) ההכנסות של NIKE צמחו בכל שנה, ככה שבעשר השנים האחרונות, קצב הצמיחה השנתי הממוצע של NIKE עמד על 7.2%. נכון, זאת לא הצמיחה של אינבידיה – אבל צמיחה היא צמיחה.

אז זהו, שברבעונים האחרונים, NIKE עברה מצמיחה חד ספרתית, לצמיחה של כמה עשיריות האחוז. ברבעון האחרון, ההכנסות של NIKE "צמחו" ב-0.3%, וברבעון הקודם, הן "צמחו" ב-0.5%, ופייר? אני בכלל לא בטוח שאפשר לקרוא לזה "צמיחה". נייקי היא חברת צמיחה שההכנסות שלה לא צומחות, וזאת בעיה.

לזכותה של הנהלת החברה יאמר שהיא מודעת לאירוע, והיא גם לא מנסה ליפות את הדברים. בשיחת הועידה למשקיעים שהתקיימה ביום חמישי בלילה, מיד אחרי פרסום הדוח הרבעוני, המנכ"ל, ג'והן דונאהו, התייחס לסיטואציה שהחברה נמצאת בה ואמר: "אנחנו יודעים שנייקי לא מציגה ביצועים בהתאם לפוטנציאל שלה…." אחר כך הוא הוסיף "היה ברור שאנחנו צריכים לעשות כמה התאמות חשובות". כשהמנכ"ל של נייקי מדבר על "התאמות חשובות", הוא מתכוון לפעולות שיחזירו את החברה לפסים של צמיחה. או כמו שבנייקי מנסחים את זה: "אנו מתמקדים ללא הרף בלהניע את הפרק הבא בנייקי של צמיחה בריאה ובת קיימא"

ומה הן בדיוק אותן הפעולות שאליבא דה מנכ"ל נייקי יעלו את החברה בחזרה לפסים של צמיחה? ובכן מאזינות ומאזינים יקרים, יש ארבע כאלו:
ראשית, לחדד את המיקוד בספורט.
שנית, להניע זרימה מתמשכת של חדשנות במוצרים חדשים.
דבר שלישי, שיווק המותג (כך אומר המנכ"ל) חייב להיות נועז וייחודי יותר.
ועניין אחרון – להישען על השותפים הסיטונאיים.

כנראה שהנקודה האחרונה מגיעה על רקע הנתונים של הרבעון האחרון, שבו באזורים מסוימים נייקי חוותה עוצמה במכירות הסיטונאיות, לצד חולשה יחסית במכירות של Nike Digital. קחו לדוגמא את סין, שבה ההכנסות צמחו ב-6%. נתון מרשים שהושג הודות לצמיחה של 12% במכירות הסיטונאיות, ולמרות ירידה של 13% בהכנסות של Nike Digital.

המנכ"ל של נייקי סיים את החלק שלו בשיחת הועידה במילים:

"זו הייתה תקופה קשה עבור הארגון שלנו, ואני מרגיש אסיר תודה כלפי חברי הצוות שהפגינו מסירות ומחויבות לעבודה ברבעון הזה"

ברבעון האחרון, הרבעון שאת התוצאות שלו נייקי פרסמה בסוף השבוע האחרון, ההכנסות עלו בשיעור זניח של 0.3%, את זה כבר אמרתי לכם, אבל מה שלא סיפרתי זה שהתחזית הייתה שההכנסות בכלל יתכווצו. כלומר, זה נכון שהצמיחה הייתה זניחה, אבל היא בכל זאת הייתה חיובית, בזמן שהמשקיעים ציפו לירידה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל.

בשורה התחתונה, נייקי רשמה ברבעון האחרון רווח של 77 סנט למניה, מעבר לציפיות המשקיעים לרווח של 68 סנט למניה, וזה עוד לא הכל – ברבעון האחרון לנייקי היו הוצאות של 402 מיליון דולר, הוצאות שמיוחסות למהלך רה-ארגון בחברה. אם ננטרל את ההוצאות האלו, הרווח מגיע ל-98 סנט למניה.

אז איך זה קרה הקסם הזה? איך ההכנסות נותרו ללא שינוי, והרווח הנקי עלה – למרות הוצאות של מאות מליוני דולר על רה-ארגון? הסיפור הוא כזה: ההנהלה של נייקי מבינה שיש לה קושי לצמוח בהכנסות, אז היא שמה את הפוקוס על צמיחה ברווחים.

נייקי מפצה על החולשה שהיא מפגינה בהכנסות, באמצעות:
א. שיפור של הרווחיות הגולמית,
וב. על ידי משמעת בבקרת העלויות התפעוליות.
בואו נבין מה זה אומר בדיוק.

ברבעון האחרון הרווחיות הגולמית של נייקי עמדה על 44.8%. זה שיפור של אחוז וחצי לעומת הרווחיות הגולמית ברבעון המקביל. ואלמלא ההוצאות שנרשמו ברבעון האחרון בעקבות תוכנית הרה-ארגון, השיפור הזה ברווחיות הגולמית היה מגיע ל-2%. בנייקי מסבירים שמה שעומד מאחורי העלייה ברווחיות הגולמית הם: פעולות תמחור אסטרטגיות, ירידה בתעריפי ההובלה הימית, והתייעלות בשרשרת האספקה.

חוץ מזה, כבר ברבעון הקודם ההנהלה אמרה שהיא מזהה הזדמנות להביא לחיסכון של 2 מיליארד דולר במהלך שלוש השנים הבאות. ורק בשביל לסבר את האוזן – בשנים האחרונות הרווח הנקי השנתי של נייקי נע בטווח של 6-5 מיליארד דולר. חיסכון של 2 מיליארד דולר בהוצאות, גם אם הוא יגיע בהדרגה על פני שלוש שנים – זה לא פחות מדרמה. החיסכון הזה צפוי להגיע: מפישוט מבחר המוצרים, משיפור ביעילות שרשרת האספקה, מניצול יתרונות לגודל, הגדלת האוטומציה באמצעות טכנולוגיה, ייעול המבנה הארגוני, צמצום שכבות הניהול, ושיפור של יכולות הרכש.

אגב, הנה אנקדוטה מעניינת:
בדוחות הכספיים של נייקי אין סעיף כזה שנקרא: "הוצאות מכירה ושיווק" (Sales and Marketing)
מה כן? מופיע שם סעיף שנקרא: "הוצאה ליצירת ביקושים" (Demand creation expense)

תודו שזה נשמע לא רע, נכון? זה אפילו נשמע טוב… זה נשמע טוב עד שסמנכ"ל הכספים התחיל לדבר על שנת הכספים הבאה
(שנת הכספים הבאה של נייקי תתחיל ביוני 2024 ותסתיים במאי 2025). לדבריו ה-CFO, ההנהלה צופה שההכנסות והרווחים יצמחו לעומת השנה הנוכחית, ושהרווחיות התפעולית תתרחב (עד כאן הכל טוב ויפה) אבל – בנייקי מצפים גם שבמחצית הראשונה של שנת הכספים (כלומר מיוני ועד נובמבר 2024) ההכנסות ירדו בשיעור חד-ספרתי נמוך.

כשהצמיחה על העץ, וביד יש ירידה בשיעור חד ספרתי נמוך בהכנסות, אז אי אפשר לצפות מהמשקיעים שיגלו התלהבות יתרה, כן? ובמילים אחרות, אפשר להבין למה הם הגיבו כמו שהם הגיבו, ולמה המניה של נייקי ירדה ביום שאחרי הדוח ב-7%.

בכלל, אם נרים את המבט מהגרף של השבוע האחרון, ונפנה אותו לעבר הגרף של הטווח הארוך, נגלה שהמניה של נייקי נחתכה ב-50% בערך מהשיא שהיא הגיע אליו בסוף 2021. הצרות של נייקי התחילו בשנת 2022 עם עודף מלאי (ועם הבעיה הזאת, נראה שהחברה מצליחה להתמודד) ועכשיו, עכשיו האתגר של ההנהלה הוא להניע מחדש את גלגלי הצמיחה בחברה
(להחזיר את נייקי לצמיחה בשורה העליונה, בהכנסות, ולא רק ברווחים).

מה אנחנו יכולים להגיד על התמחור של המניה? נייקי מחלקת דיבידנד שנתי של 2 מיליארד דולר (קצת יותר) וזה נותן לבעלי המניות תשואת דיבידנד שנתית של 1.5%. חוץ מזה, במקביל, נייקי מבצעת רכישה עצמית של מניות (Buy-Back) בהיקף של 5-4 מיליארד דולר בשנה. ועוד נתון שכדאי לדעת – נכון להיום, במחיר של 94 דולר למניה, נייקי נסחרת במכפיל 23-22 על הרווח הנקי הצפוי בשנה הבאה. זה מכפיל לא זול – לחברה שלא צומחת, ולחברה שכן צומחת – זה מכפיל לא יקר. אתם מבינים לאן זה הולך נכון? המבחן של נייקי הוא האם היא יכולה לעמוד מאחורי הכותרת שמופיעה בעמוד קשרי המשקיעים שלה? המבחן של נייקי הוא האם היא באמת חברת צמיחה?

כן, נייקי נמצאת בשעת מבחן, וזה לא משהוא חדש עבור החברה הוותיקה הזאת, שכבר ראתה בהיסטוריה הארוכה שלה כמה וכמה משברים. ההנהלה של נייקי דואגת להזכיר לנו את הניסיון המוצלח שלה בהתמודדות עם אתגרים,
ובשיחת הועידה הקודמת היא אמרה:

"היינו כאן בעבר (we have been here before) ואנחנו יודעים שברגעים כאלה NIKE פועלת ומתפקדת במיטבה. נישאר בהתקפה, ננהל סיכונים, נמטב הזדמנויות, ונמנף את החוזקות שלנו כדי ליצור בידול תחרותי נוסף. ככל שאנו מתקדמים המיקוד שלנו הוא:
בניית NIKE מהירה יותר ויעילה יותר ואימוץ ההזדמנויות העומדות לפנינו להאצת צמיחה בת קיימא ורווחית יותר."

יכול להיות, שאם נסתכל על השקעות ועסקים כריצה קצרה, כספרינט,
אז הסיפור של נייקי לא באמת מעניין, בכל אופן לא בשלב הזה. אבל…
אם נתייחס להשקעות ולעסקים כאל ריצה ארוכה, כמרתון
אז אולי גם הזווית שבה אנחנו רואים את נייקי תשתנה.

בנימה אופטימית זאת, אנחנו נפרדים,
אם אהבתם את הפרק הזה, שתפו אותו עם החברים שלכם.
אני הייתי יניב רחימי, ואנחנו נשתמע בפרק הבא של העיתונליסט.


אין לראות באמור ייעוץ / שיווק השקעות או המלצה לפעול בניירות ערך. האמור הנו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. כל העושה פעולה על בסיס האמור עושה זאת על דעת עצמו. ליניב רחימי אין עניין אישי בניירות הערך המוזכרים.